18 вересня 2018

Самоврядування: етапи становлення, перспективи

четвер, 4 грудня 2008, 17:05

     У четвер, 4 грудня ц.р. у сесійній залі облради відбулося урочисте зібрання з нагоди відзначення Дня місцевого самоврядування. У ньому взяли участь депутати облради, представники виконавчої влади, самоврядних органів краю, громадськості.
     Відкриваючи зібрання, до них звернувся із щирими словами вітання голова облради Михайло Кічковський і оголосив урочистості відкритими.
     Від імені присутніх до пам’ятників Тарасу Шевченку та Августину Волошину було покладено корзини з квітами , засвідчивши нашу шану до цих визначних особистостей, та всіх синів і дочок українського народу, які боролися за незалежну Українську державу. Адже цього річ свято самоврядування проходить в контексті підготовки до 70 річчя Карпатської України, яку справедливо називають предтечею нашої незалежності.

     Михайло Кічковський відтак виступив із розлогим словом , в якому зробив глибокий аналіз діяльності органів місцевого самоврядування, їх взаємодію із виконавчою владою, окреслив проблеми і завдання, над якими представницька влада краю працює тепер, а також перспективи їх діяльності.
     Від ветеранських організацій Мукачівщини виступив депутат районної ради попередніх скликань Іван Качур. Він подякував керівництву облради, облдержадміністрації, Мукачівській райраді та РДА за те, що вони постійно турбуються про долю ветеранів у вирішенні їх соціальних питань. Іван Дмитрович відзначив також, яку велику роль відіграють у цей непростий час депутати сільських селищних рад, працівники місцевого самоврядування для того, щоб територіальні громади жили і творили самодостатньо.
     Депутат Свалявської райради Юдіта Грабар , сердечно привітавши присутніх, всіх працівників місцевого самоврядування краю, звернула увагу на те, що успіхи самоврядної гілки влади були б вагомішими, якби її законодавча база була досконалішою. Це особливо важливо зараз, коли на порядку денному з гостротою стоїть питання збереження робочих місць, наповнення місцевих бюджетів, вирішення непростих соціальних проблем.
     Перший заступник голови ОДА, депутат облради Іван Балога сказав:„ Щиро вітаю вас, учасників цієї зустрічі, а у ваших особах – усіх причетних до місцевого самоврядування у минулі роки, і тепер, а також людей, які розділяють вашу долю і в успіхах, і тоді, коли в трудну хвилину треба підставити плече допомоги. Далі Іван Іванович наголосив: „ Бажаю вам ставитися до людей так, як прагнете, аби вони ставилися до вас“. І справді, де є щира взаємність, там і робота спориться, там і злагода, успіх.
     На завершення урочистостей Іван Іванович вручив цілій когорті наших краян високі державні нагороди , посвідчення про присвоєння почесних звань.
     Відтак Михайло Кічковський з нагоди свята привітав кращих працівників місцевого самоврядування області, які нагороджені Почесними грамотами і Грамотами Верховної Ради України, а також вручив почесні грамоти і грамоти облради з найщирішими словами подяки за багаторічну сумлінну працю.

     Із перших уст
     Михайло Кічковський: Справжнє самоврядування базується не на граних словах, гучних закликах, а на цілеспрямованій щоденній праці
( Із виступу голови облради М.М.Кічковського на зібранні з нагоди Дня місцевого самоврядування).
     Місцеве самоврядування у нашому краї, починаючи з народних комітетів Закарпатської України, і по сьогодні, було і залишається чи не найголовнішою організуючою силою у здійсненні соціальних, економічних, культурних і духовних перетворень, які вивели Закарпаття у рівень найрозвинутих регіонів України. Ось чому нинішнє свято в непростих умовах сьогодення спонукає до аналізу зробленого, до глибокого осмислення тих завдань, які ставить життя перед цією гілкою влади, взагалі, і перед кожним депутатом, зокрема. Це ще раз спонукає до роздумів про те, як організувати життя громад, налаштувати їх на пошук найбільш ефективних шляхів до самодостатності. Адже світовий досвід свідчить: наскільки сильними є територіальні громади, настільки сильною і розвинутою є держава.
     Сьогодні можемо сказати відверто: в нашому краї з понад 350 місцевих рад, у яких на громадських засадах працює більше 7500 депутатів, абсолютна більшість з них, незважаючи на суттєві суперечності в чинному законодавстві та обмеженість фінансування, може слугувати зразком у вирішенні актуальних проблем життєдіяльності та добробуту населення, діє злагоджено, конструктивно і результативно на користь громад. Депутати не лише ініціювали вирішення цілого ряду важливих проблем, приймали чимало конструктивних рішень, галузевих Програм, а й і дієво сприяли їх реалізації.
     Хоча слід відверто сказати, що це дається непросто. Адже ради нинішнього скликання обрані на пропорційній основі і представляють партії, програмні цілі і завдання яких часто суперечливі. Тому на голів органів місцевого самоврядування покладається непросте завдання і відповідальність: об’єднати зусилля і можливості усіх депутатів, налаштувати їх на конструктивну роботу в русло потреб громадян.
     Співпраця – в основі всіх наших турбот
     Про обласну раду можу сказати, що у вирішенні для Закарпаття важливих питань ми знаходимо порозуміння. Завдяки цьому налагоджено конкретну роботу в комісіях, тісну співпрацю з виконавчою владою, знайдено дієві механізми і методи ефективного врегулювання місцевих проблем, вирішення наболілих питань економічного та соціального розвитку громад. Це дає можливість вникати у ситуацію на місцях, впливати на неї, приймати оптимальні рішення. Для прикладу, саме завдяки такій взаємодії двох гілок влади вдається забезпечувати реалізацію більшості галузевих програм економічного та соціального спрямування, у значній мірі, убережено область від руйнівної сили липневого паводку, налагоджено відновлювані роботи, забезпечено потерпілих найнеобхіднішим.
     Щодо нинішніх умов, то основне завдання органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади – мінімізувати негативний вплив кризових явищ на кожного жителя області. У зв’язку з цим спільно з обласною держадміністрацією працюємо над виробленням Плану антикризових дій, який знайде своє відображення у Програмі економічного та соціального розвитку області на 2009 рік і буде затверджений на черговій сесії.
     Робота ряду депутатів на відповідальних посадах у структурних підрозділах виконавчої влади також сприяє цьому. Як свідчить статистика, завдяки активній позиції і ролі депутатів результати економічного і соціального розвитку області у нинішньому році є позитивними, вселяють оптимізм. Навіть за несприятливих кризових економічних обставин, ударів, яких зазнало господарство області внаслідок липневого паводку, за дев’ять місяців 2008 року обсяги виробництва промислової продукції зросли, у порівнянні з попереднім роком на 17,1% при середньому показнику в країні 5.1%. Агропромисловий комплекс забезпечив темпи приросту валової продукції сільського господарства у всіх категоріях господарств на 6,7 відсотка.
     Це позитивно позначилося на динаміці наповнення бюджетів усіх рівнів. Так, протягом січня-вересня 2008 року на території області мобілізовано податків на зборів до державного і місцевого бюджетів на 45,4 відсотка більше відповідного періоду 2007 року. Надходження до місцевих бюджетів зросли на 38,8 відсотка, що дало можливість і на 21 сесії прийняти ряд рішень по збільшенню асигнування на певні напрямки соціальної та духовної сфери.
     За останні роки область на загальнодержавному рівні часто ставлять за приклад у вирішенні соціальних проблем. Це стосується і відкриття нових шкіл, дитсадків, медичних і культурних закладів тощо. Якщо говорити мовою цифр, то минулого року із 44 загальноосвітніх навчальних закладів, що запрацювали в Україні, 11 було відкрито на Закарпатті. Позитивні тенденції зберігаються цьогоріч і в медичній галузі. Усі хворі, які лікуються в обласних медзакладах, із січня отримують необхідні медикаменти безкоштовно, за рахунок обласного бюджету.

Статус депутата зобов’язує

     Міг би навести цілу низку й інших прикладів стосовно соціального забезпечення і підтримки ветеранів війни, праці, інвалідів, одиноких, дітей-сиріт, які свідчать про те, що ухвалені депутатами програми успішно реалізовуються. Хоча до повного вирішення цих питань ще далеко. Водночас констатуємо і те, що до позитивних результатів економічного і соціального розвитку області причетні депутати обласної ради, насамперед, – керівники промислових, переробних сільськогосподарських підприємств: Віктор Трикур, Юдіта Петеї, Андрій Андріїв, Нуцу Марина, Юрій Гецко, Іван Качур, та інші, багато депутатів районних, міських та селищних і сільських рад, які достойні похвали і вдячності за це!
     Життя переконливо довело, що справжнє самоврядування базується не на гарних словах, гучних закликах, а на цілеспрямованій щоденній праці. В цьому переконує нас і підготовлена з нагоди Дня місцевого самоврядування фотовиставка про діяльність районних рад, місцевих територіальних громад у найважливіших для їх територій напрямках, яку ви мали можливість оглянути перед засіданням.
     Крім висвітленого досвіду можна назвати чимало інших прикладів, коли і на рівні села та міста, і на рівні району ради працюють активно, цілеспрямовано, творчо. І цілком закономірно є те, що у Всеукраїнському конкурсі проекти Косівсько-Полянської сільської, Виноградівської міської та Виноградівської районної рад з інноваційного розвитку громад визнані кращими і нагороджені відповідними дипломами. На жаль, ці можливості використовують далеко не всі ограни місцевого самоврядування .
     Сільський голова – усьому голова      Одним із вирішальних чинників, який впливає на результативну діяльність органів місцевого самоврядування є головний господар територіальної громади – її голова. Адже він обраний всією громадою і зобов’язаний дбати про благополуччя своїх виборців.
     У с. Нересниця Тячівського району, до прикладу, вагомий внесок у розвиток територіальної громади робить сільський голова Василь Гасинець. Вагомих результатів з наповнення доходної частини місцевого бюджету добивається Веряцький сільський голова Виноградівського району Іван Шародій. Добрих слів за свою плідну і ефективну роботу в органах місцевого самоврядування заслуговують також сільські голови – Шаланківський, що на Виноградівщин, Юрій Доровці, Вільховецько-Лазівський Тячівського району Василь Цірик, селищні голови: Полянський Свалявського району Іван Дрогобецький, Великоберезнянський Василь Керецман, Чинадіївський Мукачівського району Іван Мошак, Іршавський міський голова Іван Палінчак та багато інших. На їх рахунку чимало корисних справ. Про таких говорять : „він шукає можливості зробити справу, а не причини і пояснення як її не виконати“. Тому тут порівняно успішно вирішуються питання газифікації населених пунктів, реконструюються школи, дільничні амбулаторії, дитячі садки, ремонтуються дороги, впорядковуються площі.
     На жаль, серед голів територіальних громад є і такі, що забули про свої передвиборчі обіцянки. А деякі, мусимо визнати, навіть стають на шлях порушення законодавства.

Соціально- правові реалії і аспекти

     Давно відома істина про те, що якби всі органи державної влади і місцевого самоврядування дотримувалися Конституції України, законів України, то економічне і соціальне становище в державі було б зовсім іншим. Тому прикладаючи максимум зусиль по дотриманню даного постулату, обласна рада підтримує і сприяє діяльності місцевих органів влади, впливає на виконання вищестоящими органами влади повноважень щодо виконання ними передбачених завдань на місцях. Тому лише в цьому році на ім’я Президента України за рішенням депутатів облради направлено 7 звернень. 62 звернення з найрізноманітніших проблем соціально-економічного розвитку регіону, внесення змін до законодавчих та нормативно-правових актів, забезпечення області енергоресурсами, фінансування державних програм адресовано Кабінету Міністрів України та різним Міністерствам і відомствам. На жаль, доводиться констатувати, що далеко не всі наші звернення належним чином почуті і отримали очікувану реакцію. В той же час віддавати на місця повноваження для вирішення цих проблем центральні органи не дуже бажають. Це стосується як фінансування програми протипаводкового захисту басейну р.Тиса на 2006-2015 роки, а особливо – щодо ситуації, яка склалася на державному підприємстві – «Солотвинський солерудник». Обласна рада з виїздом на місце провела у Солотвині позачергову сесію. На ім’я Прем’єр-міністра України Юлії Тимошенко направлено не тільки рішення, а й ряд телеграм щодо вирішення проблем підприємства. Однак кардинальних заходів по вирішенню проблеми так і не вжито. Тому днями я зустрівся з Міністром агро політики Юрієм Мельником, який пообіцяв найближчими днями ініціювати прийняття відповідної постанови Кабінету Міністрів України і покласти край поглибленню проблеми Солотвина.

Нелегка дорога до європейської моделі самоврядування

     Мусимо визнати сьогодні і те, що розв’язання цих та інших проблем гальмується політичною нестабільністю у верхніх ешелонах влади, бездіяльністю нинішнього парламенту, безплідними дискусіями, що довгий час ведуться на найвищих державних рівнях. Відсутні також дієві процедури і механізми узгодження рішень центральних і місцевих органів державної влади, які зачіпають інтереси місцевого самоврядування. А від цього потерпають територіальні громади, все місцеве самоврядування, яке давно потребує удосконалення та невідкладного реформування. Саме на цьому наголошувалося під час проведення заходів в рамках Європейського тижня місцевої демократії. В ході даної акції ми отримали дійсно реальну можливість для активізації діалогу між громадами та самоврядними органами, більш активного залучення різних соціальних груп до участі в соціальному. культурному та політичному житті громад. На проведених заходах, люди справедливо обурювалися недосконалістю правової бази місцевого самоврядування, що особливо гостро стало відчутно зараз в умовах економічної кризи, коли призупиняють, а то й припиняють свою роботу підприємства, зростають заборгованість по виплаті заробітної плати, безробіття. А юридичні та фінансові можливості органів місцевого самоврядування за таких обставин є вкрай обмеженими.
     Як на мене, не досягнуто головного – децентралізації влади, реалізації принципу субсидіарності – основи самодостатнього місцевого самоврядування. Хоча скажу, що на Національній конференції з питань реалізації Європейського тижня місцевої демократії 11 листопада досвід органів місцевого самоврядування Закарпаття був оцінений як такий, що заслуговує схвалення.
     Ще одне. Чинна Конституція України закріпила основу матеріальної та фінансової самостійності – існування комунальної власності та місцевих бюджетів. Але відповідний закон щодо комунальної власності досі не прийнято. Як не прийнято до цих пір і вкрай важливий закон про територіально-адміністративний устрій України. А це, власне, та база, на якій будується місцеве самоврядування.
     Не оправдала, скажемо відверто, і система виборів, за якою місцеві ради формуються за партійними списками. В окремих населених пунктах замість того, щоб перейматися господарськими питаннями, місцеві ради, справді, як сказав Президент України Віктор Ющенко, перетворилися внаслідок цього на партійні клуби, де працюють змички між шофером, родиною, якимось оточенням, яке називається «так звана політична еліта».
     Тому, наступні вибори до органів місцевого самоврядування неодмінно слід проводити за раніше виправданою мажоритарною системою.
     Я навів лише окремі приклади, які є серйозною перешкодою на шляху розвитку місцевого самоврядування, аби самоврядна гілка влади повною мірою відповідала своїй, відведеній законодавством ролі у житті суспільства демократичної України. Я глибоко переконаний, що кожен із вас, шановні друзі, міг би із власного досвіду навести цілу низку інших фактів, які підтверджують недосконалість чинної законодавчої бази. Тому ми, представники регіону, який впритул межує із прикордонними регіонами сусідніх держав, ще раз і ще раз звертаємося до Верховної Ради: не треба видумувати велосипед. Необхідно просто взяти за основу досвід демократичних держав Європи, які вже здійснили реформу місцевого самоврядування за стандартами, передбаченими Європейською хартією місцевого самоврядування та Всесвітньою Декларацією місцевого самоврядування. І тоді буде конкретний позитивний результат.
     А це означає:      - необхідність проведення адміністративно-територіальної реформи, поклавши в основу принцип фінансово-економічної самодостатності територій;
     - запровадження принципу субсидіарності, за яким максимальна кількість послуг надається жителям там, де вони проживають;
     - забезпечення подвійного підпорядкування територіальних структу центральних органів виконавчої влади;
     - чітке розмежування компетенції та джерел доходів громад населених пунктів, районів і областей, закріплення за кожним рівнем місцевого самоврядування власних видів податків тощо;
     - розширення прав територіальних громад щодо вирішення питань економічного, громадсько-політичного і соціально-культурного життя;
     Такі зміни сприяли б утвердженню не лише справжнього народовладдя на місцях, але й повної відповідальності органів місцевого самоврядування за забезпечення всіх питань життєдіяльності територіальних громад.
     Переконаний, що робота органів місцевого самоврядування Закарпаття у тісній співпраці з виконавчою владою і в подальшому буде спрямована на ефективне розв’язання нагальних проблем регіону, підвищення життєвого рівня наших краян в ім’я розквіту Закарпаття та зміцнення і подальшої розбудови незалежної України!“

Василь Густі, Іван Вільховий та Анна Романенчук
На головну  Мапа   e-mail: admin@zakarpat-rada.gov.ua Вгору