- Закарпатська обласна рада - https://zakarpat-rada.gov.ua -

Депутати Закарпатської облради наполягають на внесенні змін до Бюджетного кодексу про розподіл рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів

Депутати Закарпатської обласної ради VII скликання звертаються до Президента України Петра Порошенка, Верховної Ради України, зокрема, народних депутатів від Закарпаття, та Кабінету Міністрів України щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України про розподіл рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів.

У проекті звернення, який обласні обранці планують прийняти на четвертій сесії облради та направити у найвищі інстанції, йдеться про необхідність внесення змін до Бюджетного кодексу задля справедливого розподілу рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів у частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування, у сторону збільшення частки відрахувань до обласних бюджетів.

У тексті сказано: «Особливості функціонування лісового господарства Закарпатської області зумовлені характером використання природних ресурсів, відсутністю належного державного фінансування, недосконалістю існуючих економічних методів природокористування, в першу чергу глибокої переробки деревини, рекреаційних та інших корисних функцій лісу.

Ми далекі від позиції, що стан господарювання у наших лісах бездоганний. Проблем у лісівників, як і в працівників інших галузей, вистачає, а якщо відверто, то цих проблем – надто багато. Особливо це відчутно в останні кризові роки. Слід зауважити, що попри всі проблеми, які були і є у веденні лісового господарства, лісівники області завжди додержуються науково вивірених стратегічних підходів до господарювання в лісах.

Перший стратегічний підхід – це зменшення обсягів заготівлі. Так, починаючи з 60-х років, працівники лісового господарства за активної підтримки вчених-лісівників домоглися неодноразового зменшення розрахункової лісосіки – річної норми вирубки лісу. Для прикладу: розрахункова лісосіка у 1960 році складала 1690,8 т.кбм, у 1990 році – 929,0 т.кбм, у 2000 році – 777,0 т.кбм а зараз вона складає 549,9 т.кбм.

До другого, надзвичайно важливого в екологічному та економічному плані напрямку, слід віднести збільшення площ лісів 1,2 і 3 категорій та виділення особливо захисних лісових територій, де рубки головного користування (4 категорія) майже не проводяться. Зараз у лісовому фонді таких лісів більше половини.

Як бачимо, обсяги заготівлі від рубок головного користування зменшуються а рентна плата зростає. Так, рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів у частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування у 2013 році склала 12,3 млн. грн , у 2014 році – 20,8 млн. грн, у 2015 році – 25,3 млн. грн, а прогноз рентної плати на 2016 рік становить близько 30,0 млн. грн.

Децентралізація управління природними ресурсами повинна супроводжуватися зміною співвідношень перерозподілу зборів за спеціальне використання природних ресурсів у напрямі збільшення частки відрахувань до місцевих бюджетів.

Натомість, відповідно до статті 29 Бюджетного кодексу України 50% рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів у частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування, зараховується до Державного бюджету України, а відповідно до статті 66 – 50% до обласних бюджетів. Враховуючи вищезазначене, пропонуємо внести зміни до кодексу, передбачивши відрахування до Державного бюджету України у розмірі 20% та 80% – до обласного бюджету.

Прийняття запропонованих змін сприятиме справедливому розподілу коштів від рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів у частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування між бюджетами різних рівнів та забезпечить процес децентралізації влади, шляхом надання місцевим органам влади більших фінансових можливостей, для ліквідації диспропорцій у розвитку територій.

Це сприятиме соціально-економічному розвитку районів, на території яких проводяться рубки головного користування, розвитку інфраструктури та екологічному оздоровленню.

З огляду на наведене вище, сподіваємося на підтримку і розуміння проблем місцевих громад  на території яких проводиться рубки головного користування», йдеться у проекті звернення, оприлюдненому на сайті облради.

У пояснювальній записці зазначено, що «неприйняття рішення Закарпатської обласної ради  «Про Звернення депутатів обласної ради до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України» може призвести до  створення конфліктних ситуацій та невдоволення місцевого населення».

Прес-служба Закарпатської облради