Починаючи з квітня поточного року, закарпатські газовики проводять технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання. Йдеться про мережі спільної власності: ті, які прокладені на фасадах та всередині (зокрема, у під’їздах) багатоповерхівок. Конкретніше: це газові труби, які починаються від запірного пристрою на вході у будинок і до точки приєднання квартир.
Квитанцію на оплату за проведення цього технічного обслуговування в народі назвали «третьою платжікою за газ». Закарпатська філія ТОВ «Газмережі» надала роз’яснення з приводу того, які дії виконують газовики, чим це регламентовано і скільки коштуватиме споживачам.
Чому це важливо?
Всього на Закарпатті 2,5 тисячі багатоповерхівок потребують перевірки внутрішньобудинкових мереж. Станом на перші числа листопада, газовики провели ТО у майже 700 багатоповерхових будинках області й виявили понад 7,5 тисяч витоків газу. Витоки виявляють абсолютно у кожному без винятку будинку, нерідко — по 10-15 на одній адресі.
«Наша мета – попередити ймовірність витоків газу й ліквідувати наявні (а відтак й уберегти від нещасних випадків) та забезпечити справну роботу мереж. Це — ключові фактори безперебійного газопостачання. При цьому вартість профілактичних робіт є меншою, ніж ремонтних, коли проблема вже виникла й потребує усунення», — пояснив начальник відділу технічного обслуговування Закарпатської філії ТОВ «Газмережі» Віктор Русин.
Юридичне підґрунтя
5 грудня 2023 року Національна комісія з питань регулювання енергетики та комунальних послуг прийняла Постанову №2291 «Про затвердження Типового договору на технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання багатоквартирного будинку та внесення змін до Кодексу газорозподільних систем».
Передувало цьому затвердження Міністерством енергетики України (на вимогу статті 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги») Порядку технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання у багатоквартирному будинку.
Вартість послуги затверджена Постановою НКРЕКП (№ 2242 від 29 листопада 2023 року) «Про встановлення граничних рівнів вартості виконання видів робіт та послуг з технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання багатоквартирних будинків для операторів ГРМ на 2023 та 2024 роки».
Згідно з пунктами 3.2 та 3.3 розділу ІІІ ПБСГУ та Кодексу ГРМ (ІІІ розділ, 5 глава, 3 пункт), стан та обслуговування цих газових мереж лежить на співвласниках будинків або управителях.
Що входить у послугу ТО ВБСГ?
Вичерпний перелік видів робіт визначає Наказ Міністерства енергетики. Серед них:
– перевірка доступу до газопроводу та обладнання, стану його пофарбування та кріплень, наявність футлярів і міжтрубного простору;
– перевірка герметичності з’єднань та усунення виявлених витоків газу;
– випробовування на щільність газопроводів під певним тиском;
– технічне обслуговування запірних пристроїв;
– технічне обслуговування обладнання для опалення місць загального користування, з одночасною перевіркою тяги в димо- та вентканалах;
– очищення, змащення, регулювання та інші операції з утримання працездатності і справності системи газопостачання.
Що треба знати про договір
Люди інколи питають: «Як так, послугу ви надали, а договір я з вами не підписував?». Відповідно до згаданої Постанови НКРЕКП, договір є публічним, тобто не обов’язковий для фізичного підписання між сторонами. Форма договору є аналогом договору на розподіл природного газу.
Чи можна не укладати договір на технічне обслуговування?
Згідно з Постановою, всі співвласники багатоквартирних будинків, які не мали існуючих договорів або не подали заявку на приєднання до Колективного договору в особі уповноваженого представника, автоматично приєднались до Типового договору з Оператором ГРМ.
Скільки коштуватиме ТО газових мереж у багатоповерхівці?
Фінальна вартість ТО мереж спільної власності залежить від регіону, конкретного будинку, кількості квартир у ньому, а також технічних особливостей мереж. Йдеться не про щомісячну оплату, а разову: тільки один раз на 3 або 5 років.
Періодичність залежить від віку мереж: якщо будинок має менше 25 років, то технічне обслуговування (і, відповідно, оплата) проводитиметься один раз на 5 років. Якщо ж будинок збудований більше 25 років тому, то один раз на 3 роки.
Оплачують же споживачі за цю послугу виключно після здійснених робіт.